X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]

owej gry. Dwa motywy zderzają się w poglądach Foucaulta:
wątek podmiotowoSci oraz władzy. Kontaminacja tych dwĂłch
problemĂłw to odpowiedx na pytanie o  sztukę życia .
Widać zatem, iż seksualnoSć jest  wedle Foucaulta  jed-
nym z narzędzi władzy. Władza kreując wiedzę  w tym wypadku
dyskurs seksualnoSci  obejmuje nas siecią powiązań, jest
wszędzie i nigdzie, nie sposĂłb jej dostrzec, ponieważ nie
ma wyraxnego centrum, nie znajduje się ponad, lecz wewnątrz
społecznego organizmu. Władza obejmuje całoSć stosunkĂłw spo-
łecznych, sięgając po sprawy ciała i tożsamoSci jednostek:
 TożsamoSć jest produktem relacji wiedzy/władzy, wytworem
 nowotworem  przemocy. Wiedza/władza jest elementem naszej
tożsamoSci, naszego ja, wbudowana jest w struktury naszej
samoSwiadomoSci, nasza SwiadomoSć siebie powstaje już jako
ujarzmiona, wszystko to, co mieSci się w owej niezmierzonej
otchłani okreSlanej krĂłtkim słowem «ja», jest urządzone,
umeblowane, zaplanowane, uporządkowane zgodnie z usankcjo-
nowaną praktykami wiedzy/władzy normą 14.
Władza, z jednej strony, dyscyplinuje przez odpowiednią
administrację ciałem, tworząc  społeczeństwo dyscyplinar-
ne , a z drugiej zarządzając życiem wytwarza biopolitykę,
kontroluje całą populację, by wypełniała jej zadania:  To,
z czym mamy do czynienia w nowej technologii władzy, nie
jest dokładnie społeczeństwem (...); nie jest to rĂłwnież
jednostka-ciało. Jest to nowe ciało: ciało mnogie, wielogłowe
(...). Jest to pojęcie populacji. Biopolityka ma do czynienia
z populacją i mySlę, że populacja jako problem politycz-
ny, jako problem jednoczeSnie naukowy i polityczny, jako
problem biologiczny i problem władzy, pojawia się właSnie
w tym momencie. (...) pojawia się teraz, wraz z tą techno-
logią biowładzy, tą technologią władzy «nad» populacją jako
taką, nad człowiekiem jako istotą żywą, pewna ciągła, uczona
władza, ktĂłra ma możliwoSć «skazywania na życie» 15.
143
Opressje
---------------------------------
Przypisy:
1 M. Foucault, Archeologia wiedzy, przeł. A. Siemek, Warszawa
1977, s. 43. Ten słynny cytat posłużył także za tytuł tomu ko-
mentarzy do mySli Foucaulta:  Nie pytajcie mnie, kim jestem...
Michel Foucault dzisiaj, pod red. M. Kwieka, Poznań 1998.
2 M. Foucault, SeksualnoSć i władza, [w:] tegoż, Filozofia, hi-
storia, polityka. WybĂłr pism, przeł. D. Leszczyński, L. Rasiński,
Warszawa 2000, s. 202.
3 Jak wiemy, tematyka ta stała w centrum zainteresowań Z. Freu-
da.
4 M. Foucault, NadzĂłr i kara, przeł. T. Komendant,  Literatura
na Rwiecie , nr 6/1988, s. 273.
5 T. Komendant, Posłowie tłumacza, [w:] M. Foucault, Nadzorować
i karać, przeł. T. Komendant, Warszawa 1998, s. 310.
6 M. Foucault, Gry władzy, przeł. T. Komendant,  Literatura na
Rwiecie , nr 6/1988, s. 319.
7 M. Foucault, Wola wiedzy, [w:] tegoż, Historia seksualnoSci,
przeł. B. Banasiak, K. Matuszewski, Warszawa 1995, s. 20.
8 Tamże, s. 21.
9  Więzienie jest tylko we mnie  to Kafkowski wątek w mySli
Foucaulta. Nadzorować i karać posiada  jak zauważa T. Komendant
 dwĂłch negatywnych patronĂłw: Benthama (koncepcja wieży Panopty-
konu) i ani razu nie przywołanego z nazwiska Kafkę. Zob. Posłowie
tłumacza, dz. cyt., s. 306.
10 M. Foucault, Wola wiedzy, dz. cyt., s. 63-66.
11 Foucault nie tylko głosił, ale i wcielał w życie swoje poglą-
dy  wyzwalał ciało z okowĂłw duszy. Ponoć miał w zwyczaju  jak
donosi tłumacz  czytywać chłopcom na początek poezje René Chara.
Zob. Posłowie tłumacza, dz. cyt., s. 307.
12 M. Faucault, Użytek z przyjemnoSci, [w:] tegoż, Historia sek-
sualnoSci, przeł. T. Komendant, dz. cyt., s. 144.
13 M. Foucault, Troska o siebie, [w:] tegoż, Historia seksualno-
Sci, przeł. T. Komendant, dz. cyt., s. 598-599.
14 J. Kochanowski, TożsamoSć i seksualnoSć jako efekty ujarzmia-
nia  wokĂłł koncepcji Michela Foucaulta, [w:] tegoż, Fantazmat
zrĂłżnicowany. Socjologiczne studium przemian tożsamoSci gejĂłw,
KrakĂłw 2004, s. 40.
15 M. Foucault, Trzeba bronić społeczeństwa. Wykłady w Collége de
France 1976, przeł. M. Kowalska, Warszawa 1998, s. 242-243, 244.
*Anna Citkowska-Kimla (ur. 1973)  studia politologiczne, polo-
nistyczne i filozoficzne na Uniwersytecie Jagiellońskim; doktor
nauk humanistycznych z zakresu nauk o polityce (2003); adiunkt
w Katedrze WspĂłłczesnych Doktryn UJ; goScinny wykładowca na
Uniwersytecie Wiedeńskim (2001), stypendystka Turyngii w Jenie
(2001). Autorka artykułĂłw naukowych drukowanych w pracach zbio-
rowych, czasopismach krajowych i zagranicznych, m.in.: Was bleibt
im vereinten Europa aus unserer nationalen Identität erhalten?;
Od oSwiecenia do romantyzmu  przełom epok czy ewolucja idei?
Przypadek niemiecki; 18th Century Vision of United Europe. Au-
torka haseł do Słownika pisarzy Swiata, (KrakĂłw 2004) oraz do
Słownika doktryn politycznych (tom 4).
144 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • actus.htw.pl
  • Drogi uzytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczac Ci coraz lepsze uslugi. By moc to robic prosimy, abys wyrazil zgode na dopasowanie tresci marketingowych do Twoich zachowan w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam czesciowo finansowac rozwoj swiadczonych uslug.

    Pamietaj, ze dbamy o Twoja prywatnosc. Nie zwiekszamy zakresu naszych uprawnien bez Twojej zgody. Zadbamy rowniez o bezpieczenstwo Twoich danych. Wyrazona zgode mozesz cofnac w kazdej chwili.

     Tak, zgadzam sie na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerow w celu dopasowania tresci do moich potrzeb. Przeczytalem(am) Polityke prywatnosci. Rozumiem ja i akceptuje.

     Tak, zgadzam sie na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerow w celu personalizowania wyswietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych tresci marketingowych. Przeczytalem(am) Polityke prywatnosci. Rozumiem ja i akceptuje.

    Wyrazenie powyzszych zgod jest dobrowolne i mozesz je w dowolnym momencie wycofac poprzez opcje: "Twoje zgody", dostepnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usuniecie "cookies" w swojej przegladarce dla powyzej strony, z tym, ze wycofanie zgody nie bedzie mialo wplywu na zgodnosc z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.